Hoe ziet uw bedrijfscontinuïteitsplan eruit?

Citrix oplossingen beschermen uw organisatie tegen onderbrekingen en houden uw medewerkers productief.  

Bescherm uw organisatie tegen elke onderbreking

Elke organisatie wordt geconfronteerd met grote en kleine onderbrekingen, van geplande gebeurtenissen zoals IT-onderhoud en verhuizingen tot noodweer, maar ook ongeplande gebeurtenissen die zonder enige waarschuwing toeslaan, zoals aardbevingen, tornado’s, terrorisme en brand. Zelfs relatief kleine incidenten zoals een gesprongen waterleiding, stroomuitval, verkeersopstoppingen en de jaarlijks terugkerende griepepidemie kunnen een enorme impact hebben.  

Toen Nieuw-Zeeland werd getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,8 op de schaal van Richter, was Fujitsu vier dagen later alweer online.

Onvoorziene downtime mag uw organisatie niet onderuit halen

Terwijl planning van bedrijfscontinuïteit zich traditioneel richt op failover en rampenherstel voor het datacenter, is dat slechts een deel van het plaatje. Als mensen geen toegang hebben tot de applicaties, data, bestanden en services die ze voor hun werk nodig hebben, is het bedrijf nog steeds down. Elke tel die nodig is om weer aan het werk te gaan, kost geld, klanten, productiviteit, reputatie en kansen.

Vijf elementen van een succesvol zakelijk continuïteitsplan

Elke onderbreking is anders. Beslissingen worden à la minute genomen. Een continuïteitsplan is dan het framework dat deze beslissingen stuurt en duidelijk maakt wie die beslissingen neemt. Een succesvol continuïteitsplan bevat de volgende elementen.

  • Leg duidelijk vast wie de beslissingen neemt. In noodsituaties mag er geen enkele twijfel bestaan over bevoegdheden.
  • Richt een continuïteitsteam op met medewerkers uit de hele organisatie, van managers, IT-mensen, faciliteiten en vastgoed tot en met mensen die gaan over de fysieke beveiliging, communicatie, personeelszaken, financiën en andere afdelingen.
  • Richt ondersteunende teams op voor de desbetreffende functies (emergency response, communicatie, campus response, business readiness).
  • Bepaal met wat voor calamiteiten uw locaties te maken kunnen krijgen (stroomstoringen, ziekte, brand).
  • Ga bij uw planning uit van een worstcasescenario. Werken met allerlei tussenversies heeft geen zin, want dan wordt het onbeheersbaar.
  • Bepaal wat er eerst moet gebeuren, wie dat werk zal doen en hoe het werk wordt bijgestuurd als de hoofdpersonen niet beschikbaar zijn.
  • Werk uw continuïteitsplan jaarlijks bij op basis van het eventueel gewijzigde belang van applicaties, prioriteiten, risicomanagement, locaties, operaties en andere overwegingen.
  • Organiseer jaarlijks een rampenoefening om te testen of de crisiscommunicatie en herstelprocedures goed verlopen en iedereen weet wat hij of zij moet doen.
  • Meet de testresultaten en streef naar continue verbeteringen in bijvoorbeeld de doelstellingen qua beschikbaarheid van applicaties of de veiligheid van medewerkers.
  • Bepaal procedures voor de informatievoorziening, met zowel push- als pull-systemen, om snel te kunnen communiceren.
  • Bepaal wie de stakeholders zijn m.b.t. communicatie, zoals medewerkers, partners en relaties, klanten, leveranciers, media en management.
  • Giet de communicatie in een script dat gemakkelijk kan worden geactualiseerd en snel kan worden doorgegeven.
  • Train uw mensen in de procedures die ze in een noodsituatie moeten volgen, zodat ze weten waar en hoe ze hulp kunnen krijgen.
  • Overleg met lokale en nationale instanties. Zij kunnen u helpen bij uw training en hebben zelf ook richtlijnen.
  • Houd regelmatig oefeningen zodat uw medewerkers bekend zijn met de procedures (bijvoorbeeld weten waar de nooduitgang zit).

Citrix securityoplossingen maken ononderbroken productiviteit mogelijk

Citrix helpt organisaties bij het waarborgen van de continuïteit tijdens onderbrekingen en calamiteiten, in de vorm van bijvoorbeeld:

  • Naadloze toegang tot een veilige digitale workspace met daarin alle apps en data die mensen nodig hebben tijdens elke (geplande en ongeplande) onderbreking
  • Bescherming en beheer van bedrijfsgegevens die vanaf elke locatie, op elk device en in elke situatie toegankelijk zijn
  • Vereenvoudiging van de continuïteit door optimale inzet van de normale infrastructuur, zonder afzonderlijke tools, devices en systemen nodig te hebben
  • Maximale beschikbaarheid van IT-services dankzij snelle, automatische failover van het datacenter, load balancing en controle over de netwerkcapaciteit, en desgewenst implementatie in de cloud
     

Moet u zorgen voor de continuïteit van uw organisatie? Overweeg dan Citrix Cloud!  

Neem voor meer informatie contact op met een Citrix expert